domingo, 3 de octubre de 2010
Octubre, mes del comerç just
El concepte de Comerç Just naix com a tal en els anys cinquanta del segle passat. Va començar com una col·laboració entre importadors sense ànim de lucre, comerciants en els països del Nord i xicotets productors en països en via de desenvolupament. Molts d'estos productors es veien esclafats al mateix temps pels preus baixos del mercat i per la seua dependència elevada d'intermediaris, d'esta manera, van vore en el Comerç Justo l'oportunitat de mantindre's, evitant els intermediaris i accedint directament als mercats del Nord. Al llarg dels anys, es van crear cada vegada més Organitzacions de Comerç Alternatiu en uns quants països, que funcionaven en estreta col·laboració amb grups de voluntaris així com les anomenades "Botigues del món".
Estes xarxes entre Organitzacions de Comerç Alternatiu i botigues ètniques van exercir un paper vital en el desenvolupament del Comerç Just tal com ho coneixem hui en dia. En 1988, en un esforç per ampliar la distribució de productes de Comerç Justo als punts de venda habituals, una organització holandesa de comerç alternatiu, "Solidaritat", va trobar una manera innovadora d'augmentar les seues vendes sense comprometre la confiança dels consumidors en els productes Fairtrade i el seu origen. L'organització va crear un segell de nom "Max Havelaar", que garantia que els productes complien amb una sèrie de criteris mediambientals i de treball. Este segell, que en un principi només es donava per al café, es va denominar "Max Havelaar" pel títol d'un llibre molt venut en el segle XIX que tractava de l'explotació de treballadors en plantacions de Café de Java pels comerciants colonials holandesos.
El concepte es va imposar i en pocs anys anaven sorgint moltes organitzacions semblants a Europa i Amèrica del Nord com "Fairtrade Foundation", "TransFair" i "Rättvisemärkt" que certificaven el Comerç Justo, seguint als passos de Max Havelaar i fomentant d'esta manera les vendes en els seus països. Les organitzacions van crear i van llançar les seues pròpies campanyes i marques de certificació independentment.
SOBRE EL SEGELL FAIRTRADE
D'esta manera, en 1997, les distintes organitzacions per al Comerç Just de diversos països van decidir crear Fairtrade Labelling Organization (FLO) International, una organització paraigua la missió de la qual consistix a establir els estàndards del Comerç Just a nivell internacional, recolzar, inspeccionar, certificar als productors en desavantatge i harmonitzar el missatge del Comerç Just de tot el moviment.
Esta associació engloba més de 20 associacions de Comerç Just que han certificat a més de 2,800 empreses en tot el món per a vendre 27,000 productes Fairtrade diferents en prop de 70 països. La xifra d'empreses que busquen comerciar amb estos productes augmenta any a any, registrant-se un creixement del 8% en el 2009. En el Sud, l'acció de Flo Internacional es traduïx en 1,2 milions de treballadors i agricultors que es beneficien de vendes Fairtrade, formant part de més de 820 organitzacions de productors en 60 països diferents, xifra que ha augmentat en un 11% l'any passat.
SOBRE EL MES FAIRTRADE
Les associacions Fairtrade de tot el món desenvolupen distintes activitats de divulgació i sensibilització sobre el Comerç Just i la certificació Fairtrade. Les campanyes tipus "Mes" "Quinzena" o "Setmana" són les més seguides, a Alemanya la "Faire Woche" compta des de fa 10 anys amb el suport de l'Agència de cooperació alemanya i és inaugurada per la ministra de cooperació i desenvolupament, a Anglaterra la "Fairtrade Fortnight" al febrer s'ha convertit vegades una ocasió de mobilització social amb més d'un milió de participants. A Espanya, des de l'any 2008 es ve celebrant a l'octubre el Mes Fairtrade enfocat a la ciutadania en general i a operadors involucrats en el comerç dels principals productes Fairtrade. L'objectiu és formar, conscienciar i divulgar la importància del Segell de Comerç Just per a assegurar un comerç sostenible i respectuós per a tots i totes.
Més informació:vore Enllaços Consum Responsable
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario