domingo, 9 de septiembre de 2012

Eventos: Exposició PEDREIRES, CARN DE DÉUS. Inauguració: Dilluns, 10 de setembre


En l'exposició PEDREIRES, CARN DE DÉUS, les fotografies de Joaquín Bérchez ens endinsen en aqueix immens ventre enjoiat de la naturalesa que són les profunditats de les pedreres. Amb la seua càmera recorre pedreres vives en plena extracció, o abandonades, utilitzant picats abismals i obertes panoràmiques per als titànics fronts verticals. L'exposició s'inaugurarà en la Sala de la Muralla del Col·legi Major Rector Peset el pròxim dia 10 de setembre a les 20.00 hores.
Per a Joaquín Bérchez, les pedreires de la bella ciutat de Vila Viçosa -“capital del Marbre” en el nucli metafòric del paisatge portugués- semblen haver sigut una revelació, de la qual ens fa partícips a través de les seues fotografies. Vicente Lleó Cañal, en el catàleg de l'exposició, ens avisa com “davant aqueixes fotografies, no sabem si estem davant un decorat expressionista o davant els cercles infernals del Dante; no comprenem la magnitud de l'espai fins que ens adonem que el que sembla un bri d'herba són, en realitat, homes o màquines; paisatges desolats d'una geometria abstracta que, no obstant açò, ens enlluernen per la seua bellesa. Joaquín Bérchez és, en la seua essència, historiador de l'art, però al contrari de la majoria dels seus col·legues, posseeix, a més de l'erudició, una fina sensibilitat i un ull exercitat en el plaure de les formes, un plaure que la càmera li permet comunicar als altres, ensenyant-nos a veure amb ulls nous unes realitats màgiques, ocultes sota la capa del quotidià”.
En PEDREIRES, CARN DE DÉUS, els primers plànols de fragments reveladors de vetes i humitats, de fils aquosos, sobre sòls i peus enfangats, il·luminen en definitiva, gojos pressentits. I, com escriuen Silvia Escamilla Amarillo i Victoria Domínguez Ruiz, l'acte fotogràfic torba la nostra mirada, “arrapa aqueixa matèria natural i inerta -el marbre de les pedreres- mostrant-nos la seua vocació latent. Extrau la naturalesa amagada en el bloc de pedra i ens la revela de manera autònoma amb el fulgor fotogràfic de l'obra d'art”.
L'obra fotogràfica de Joaquín Bérchez ha sigut exposada en diverses ciutats espanyoles (València, Múrcia, Granada, Salamanca, Barcelona, Terol) així com a Itàlia (Roma, Vicenza, Spoleto, Palerm, Camerino), a Portugal (Vila Viçosa, Lisboa) o als Estats Units (Nova York): Espais comprimits, València, 2003; Des de la Plaça, Salamanca 2005; Casualitats geogràfiques, València, 2006; Un altre Barroc, Palerm, Granada, 2005; Proposicions arquitectòniques, València, Alacant, Vicenza, Múrcia, 2006/2009; Suite Valenciana, València, 2008; Portar a la memòria, Castelló, 2009; Tolsá, València, Nova York, 2008/2009; Arquitectura, plaure de la mirada, València/Barcelona, 2009; Vila Viçosa, 2011, Lisboa, 2012), Festival Internacional Teruel Punto Photo, 2012. La seua fotografia està arreplegada en diverses revistes internacionals: FMR (Franco María Ricci, nº 19, Bolonya, 2007); les portades d’Annali, o AV Projecte i Arquitectura Viva s'han fet ressò de la seua obra.
L'EXPOSICIÓ, AL DETALLEn la inauguració es presentarà el catàleg de l'exposició, en edició particular per a la Universitat de València, editat en quatre llengües (espanyol, portuguès, italià i anglès), que compta amb 27 fotografies, presentació de la degana de la Facultat de Geografia i Història i assajos redactats per diferents personalitats del camp de l'arquitectura i la història de l'Art, entre ells Vicente Lleó Cañal, catedràtic de la Universitat de Sevilla.
Igualment -i amb caràcter de primícia- es projectarà el vídeo de similar temàtica realitzat pel fotògraf Juan Peiró en col·laboració amb l'autor de les fotografies.
PEDREIRES, CARN DE DÉUS ha sigut exposada a Sevilla durant el passat mes de maig en el Consolat de Portugal a Sevilla i durant el mes de juliol en el Palazzo Ducale de Camerino (Itàlia), en el marc del “XXII Seminari Internazionaledi Architettura i Cultura Urbana”. Després de la seua presentació a València durant els mesos de setembre i octubre, serà exposada a Vila Viçosa -gènesi i argument d'aquesta exposició fotogràfica- amb motiu de la II Biennal de la Pedra Stone Project (2013).
La seua difusió a Portugal, Itàlia i Espanya, està contribuint a la internacionalització de la seua temàtica, no solament artística, també cultural (relacions entre materialitat i naturalesa, patrimoni i identitat cultural, usos i maneres d'aprofitar materials naturals dins de l'àmbit de la cultura arquitectònica en la contemporaneïtat). D'aquesta manera –exposició i catàleg- cerquen facilitar lleres de reflexió acadèmica des d'una àmplia perspectiva interdisciplinària en la qual puguen intercanviar-se les mirades d'arquitectes, historiadors, geògrafs i tots aquells que estiguen disposats a enriquir la densitat dels seus significats. En aqueixa adreça s'ha programat per la Facultat de Geografia i Història un cicle de conferències en torn d'aquests arguments.

No hay comentarios:

Publicar un comentario